About
Lars Petter Hagen (b. 1975) is a composer and curator. His work ranges from large-scale symphonic pieces to intimate chamber music and sound installations, via works for stage and film. Hagen lives and works in Oslo, Norway.
Instagram
Email
Illustration: Esra Røise
Photo: Henrik Beck
Press
Hagen is genuinely visionary: here's the most important new music disc to arrive for a long time. Go buy and hear the future.
Philip Clark / Gramophone
Surprising, startling and often touchingly beautiful
Andrew McGregor / BBC Radio 3
[…] Ms. Andsnes instead plays a five-minute piece by the Norwegian composer Lars Petter Hagen: “Diabelli Cadenza.” It’s written for piano and EBow, a hand-held resonator which prolongs sounds from the piano strings in softly eerie ways that suggest electronic music. From Mr. Hagen’s haunting cadenza, Ms. Andsnes segues into Beethoven’s final variation, a lilting, ingeniously ornate minuet, played beautifully.
Anthony Tommasini / The New York Times
Hagens Sprache spricht nicht sofort an und trotzdem fasziniert sie, seine Musik führt eigentlich nirgendwo so richtig hin und trozdem lässt man sich gerne von ihr führen. Man muss sich allerdings als Hörer die Mühe machen, wirklich zuzuhören und sich voll und ganz in die Klangwelt des Norwegers hineinfallen zu lassen. Das Oslo Philharmonic Orchestra ist en Luxusklangkörper und trägt durch seine Qualität wesentlich zum Hörerlebnis bei.
Supersonic Pizzicato Alain Steffen / Pizzicato
[…] et helt virkelig, nesten bedøvende vemod. […] For meg er dette en utgivelse for listen over årets utgivelser.
Erling Sandmo / Morgenbladet
Framføringen i seg selv er bemerkelsesverdig god. Rolf Gupta dirigerer Oslo-Filharmonien, og tar ikke lett på en eneste takt. Verkfortolkningene er gjennomarbeidet, alle som en, og klinger flott. Så dette er en utgivelse som man kan dvele ved, med stort utbytte; virkelig en anledning til å bli bedre kjent med komponisten som portretteres. (6/6)
Ståle Wikshåland / Dagbladet
Det er en eiendommelig stillhet og ro i Hagens musikk. Den tar seg tid, den utfolder seg rolig, langsomt, ettertenksomt, som flytende klanger i seig bevegelse. Og skaper på tvers av – eller ovenpå – alle sitater og referanser et umiskjennelig personlig uttrykk. Det er lenge siden det har vært mulig å bruke ordet «vakker» om samtidsmusikk. Men Hagens musikk er nettopp det. Vakker, tyst, sart. (6/6)
Peter Larsen / Bergens Tidende
Du kan velge om du vil lese inn en ensomhet i lydene, og større refleksjoner om hvem vi faktisk er. Du kan stille spørsmål ved hvorfor musikken oppleves vakker og inderlig. Du kan spørre om hva dette inderlige egentlig består i. Er det egentlig tenkt som vakkert? (6/6)
Ida Habbestad / Aftenposten